چكيده: امروزه مفهوم نويني كه با پيچيده شدن محيط سازمانها مطرح ميشود، مفهوم «سازمان يادگيرنده» ميباشد. هر چقدر عدم اطمينان محيطي (پيچيدگي وتغييرات محيطي) بالا باشد، سازمانها نياز بيشتري به دانستن و آگاهي گسترده از عوامل محيطي دارند تا بتوانند خود را با تغييرات و تحولات محيطي تطبيق دهند. سازمان يادگيرنده را نوعي از سازمان به شمار ميآورند كه هدف اصلي آن يادگيري است و آموزش و يادگيري در آن نهادينه شده است.. «سازمان يادگيرنده» در طول زمان ميآموزد، تغيير ميكند و عملكردش را متحول ميسازد. «سازمان يادگيرنده» سازماني است كه عملكردهايش از طريق آگاه شدن و درك بهتر بهبود مييابد و اصلاح ميشود (الواني، 1378-ص3) براي ايجاد و توسعه سازمانهاي يادگيرنده لازم است گامهاي اوليه را از مدارس و ايجاد عادت به تفكر خلاق و يادگيري دائمي در تربيت شوندگان آغاز كنيم. كسب اطلاعات درست يادگيري در سنين خردسالي و در سالهاي نخستين مدرسه شكل ميگيرد و در طول حيات ادامه مييابد. مهارتهاي شناختي درست لازمه پيشرفت تحصيلي و ايجاد رغبت و انگيزه براي يادگيري ميباشد. يادگيري تنها به سالهايي كه در مدرسه ميگذرد اختصاص ندارد ايجاد فرهنگ يادگيري و تبديل مدارس به سازمانهاي يادگيري مستلزم نگاهي ديگر به آموزش وبرنامهريزي آن است. (مشايخ، 1380- ص135-164) در تحقيق حاضر، حجم نمونه تحقيق 94نفر شامل 75 دبير و 19 مدير بوده كه البته اين افراد از 7 دبيرستان يعني 2 دولتي و 5 غيرانتفاعي با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي از جامعه 25 مدرسهاي انتخاب شده است. با استفاده از روش تحقيق توصيفي و به كاربردن پرسشنامهاي كه حاوي 30 سوال 5 گزينهاي بود، ديدگاه دبيران ومديران دبيرستانهاي دخترانه منطقه 2 شهرتهران، نسبت به يادگيرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجيده شد. اطلاعات حاصله با بهرهگيري از آمار توصيفي (فراواني،درصد، جداول، نمودارها) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و از تجزيه وتحليل ديدگاه دبيران و مديران، رشته تحصيلي، مدرك تحصيلي، سابقه خدمت و ... نتايج زير به دست آمد. 1- مدارس غيرانتفاعي منطقه 2 شهر تهران بيش از مدارس دولتي اين منطقه از ويژگيها و اصول يك سازمان يادگيرنده برخوردارند. 2- اصول و ويژگيهاي سازمان يادگيرنده در گروه دبيران بيش از گروه مديران است. 3- با بالا رفتن سابقه خدمت و مدرك تحصيلي افراد به سمت ويژگيها واصول سازمان يادگيرنده ميروند. 4- با توجه به رشته تحصيلي بيشترين افراد نمونه از رشته علوم انساني هستند كه اين نشان دهنده بالاتر بودن اين ويژگيها در اين گروه است. فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: كليات تحقيق............................................................................ 1 تعريف و بيان مسأله.................................................................................. 2 اهميت مسأله.............................................................................................. 5 هدف تحقيق................................................................................................ 9 سوالات تحقيق............................................................................................ 9 تعريف عملياتي متغيرهاي تحقيق............................................................. 10 فصل دوم: ادبيات تحقيق........................................................................ 14 بخش اول: پيشينه نظري تحقيق.......................................................... 18 سير تحولات نظريههاي سازمان ومديريت.............................................. 18 سابقه سازمان يادگيرنده......................................................................... 21 تئوري يادگيري سازماني........................................................................ 24 تعاريفي از يادگيري سازماني.................................................................. 25 سازمان يادگيرنده................................................................................... 28 يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده.................................................. 34
عنوان صفحه نقش مكاتب فكري در سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني............... 37 اصول سازمانهاي فراگير از نظر «پيترسنج»......................................... 40 تفاوت سازمانهاي يادگيرنده با سازمانهاي سنتي................................. 54 بررسي و مقايسه نظريه پيترسنج با نظريه صاحبنظران ديگر................ 58 چگونه يك سازمان يادگيرنده با سازمانهاي ديگر متفاوت است؟......... 60 اجزاي سازنده سازمان يادگيرنده........................................................... 66 سازمان يادگيرنده در آينده..................................................................... 69 راهبردهاي ايجاد و گسترش سازمان يادگيرنده..................................... 70 راهكارهاي اجرايي سازمانهاي يادگيرنده............................................. 75 مزاياي ايجاد سازمان يادگيرنده.............................................................. 76 تغيرات ساختاري لازم براساس سازمان يادگيرنده در درون سازمان موجود (مدارس) 78 مدارس يادگيرنده.................................................................................... 80 ويژگيهاي مدرسه يادگيرنده.................................................................. 89 مقايسه مدارس دولتي و غيرانتفاعي........................................................ 96 بخش دوم: بررسي پيشينه تحقيق........................................................ 99 نتيجهگيري............................................................................................. 114 عنوان صفحه فصل سوم: روش تحقيق...................................................................... 118 روش تحقيق......................................................................................... 119 جامعه آماري......................................................................................... 120 نمونه و روش نمونهگيري..................................................................... 120 روش جمعآوري اطلاعات .................................................................... 121 روش تجزيه و تحليل دادهها................................................................. 122 فصل چهارم: تجزيه وتحليل يافتهها.................................................... 123 اطلاعات توصيفي گروه نمونه.............................................................. 124 جمعبندي............................................................................................... 131 فصل پنجم: نتيجهگيري و پيشنهادات................................................. 132 بحث و نتيجهگيري................................................................................. 133 محدوديتهاي پژوهشي......................................................................... 134 فهرست منابع......................................................................................... 137 ضمائم................................................................................................... 142 |
تعداد بازدید : 3206 خرید و دانلود | 3,950 تومان گزارش تخلف به پلیس سایت |